Forskning och projekt av Margareta Bohlin

Jag doktorerade  2011 på Göteborgs Universitet med avhandlingen: Music and Risk in an existential and gendered world. Våren 2015 antogs jag som docent i psykologi.

Pågående forskningsprojekt:

  • Existentiell hälsa och beroende
  • Hat, hot och åsiktsbildning online (RCT)
  • Psykosociala och existentiella perspektiv på att leva och verka i ö- och skärgårdsmiljöer och digital utveckling (PÖS)

Tidigare forskningsprojekt (delvis pågående):

  • Ungdomars organiserings- och interaktionsprocesser på sociala medier och dessa processers inverkan på yrkesprofessioners arbete (SMYR)
  • Ungdomars risktagande, sexuell utveckling och sexuell utsatthet på nätet samt studier om riskdiskurser i olika medier (RaM)
  • Psykosocial organisering på sociala medier och sexuell utsatthet (SPOSH)
  • Livsvillkor och förhållningssätt till kronisk sjukdom hos ungdomar med diabetes och förändrade vårdstrategier bland vårdpersonal och andra vuxna samt (DUV).

Utbildningar i urval:

  • Fil Doktor och Docent i Psykologi
  • Doktorsexamen i Psykologi
  • Magisterexamen Beteendevetenskap
  • Samtalsledarutbildning i Livsstegen
  • Samtalsledarutbildning i Förändringslaboratorier
  • Verktyg för existentiella samtal
  • Existentiell hälsa – Livsfrågor ur ett folkhälsoperspektiv
  • Etik – Existentiella och Religiösa frågor
  • Existentiella samtal – Att möta sorg
  • Hela livets frågor – Hälsa och mening
  • Ledarskap i förändring
  • Arbetslivets pedagogik
  • Personalekonomi
  • Kriminologi

 

Publikationer (urval):

Bohlin, M., & Dennert, M. (2025). Social and existential dimensions of strong beliefs: Low-affective communication in online polarization. Submitted to Social Media & Society.

Rytkönen, P. I., Tunón, H., Bohlin, M., Box, M., Fogelström, S., Hjelm, L., Persson, S.-Å., Larsson Segerlind, T., & Westerberg, U. (2024). A roadmap for Swedish island research – Previous knowledge, current debates and imminent research gapsRural Landscapes: Society, Environment, History.

Bohlin, M., & Bohlin, N. (2023). Promoting vitality and sustainable development on small islands: Insights from community perspectivesMapping Key Challenges to Sustainability on Islands.

Bohlin, M., & Lanngren, M. (2021). Managing online harassment online – Public figure’s perception of online social supportExtended version in prephttp://hdl.handle.net/2077/65433

Kapetanovic, S., Bohlin, M., Skoog, T., & Gerdner, A. (2020). Structural relations between sources of parental knowledge, feelings of being overly controlled and risk behaviors in early adolescenceJournal of Family Studies.

Kapetanovic, S., Skoog, T., Bohlin, M., & Gerdner, A. (2020). Does one size fit all? Linking parenting with adolescent substance use and adolescent temperamentJournal of Research on Adolescence.

Kapetanovic, S., Skoog, T., Bohlin, M., & Gerdner, A. (2019). Aspects of the parent-adolescent relationship and associations with adolescent risk behaviors over timeJournal of Family Psychology.

Bohlin, M. (2018). Sociala medier och identitetsbildandeTidningen Mind – En tidning från Mind om psykisk ohälsa.

Ingelgård, A., & Bohlin, M. (2018). Ungvux-centralen – Åmåls kommun i samarbete med VGR och Samordningsförbundet.

Kapetanovic, S., Skoog, T., Bohlin, M., & Gerdner, A. (2018). Bidirectional links between adolescent disclosure, parental solicitation, parental control and adolescent delinquencyXVI Biennial Meeting of European Association of Research on Adolescence, Ghent, Belgium.

Bohlin, M. (2018). Ungdomars risktagande i en existentiell och genusordnad värld. I T. Johansson & E. Sorbring (Red.), Barn- och ungdomsvetenskap: Grundläggande perspektiv.

Boman, Å., Bohlin, M., Eklöf, M., Forsander, G., Munthe, C., & Törner, M. (2017). Health care to empower self-care in adolescents with type 1 diabetes mellitus and an immigrant minority backgroundSage Open Medicine.

Bohlin, M. (2017). Music and risks in an existential and gendered world – A current social challengeAn International Interdisciplinary Symposium, Belfragesalen, BMC, Lund.

Bohlin, M., & Olsson, P. (2017). Tidiga insatser för ökat välbefinnande. Samordning av resurser i ÅmålKonferens ”Samsjuklighet. Varför gör vi inte det vi vet? Möjligheter och hinder”. Göteborg.

Kapetanovic, S., Skoog, T., Bohlin, M., & Gerdner, A. (2017). Dynamics of parental knowledge and over time associations with adolescent risk behaviors18th European Conference on Developmental Psychology.

Bohlin, M., & Gurdal, S. (2016). Social mobilisering och organisering via sociala medier. I K. Daneback & E. Sorbring (Red.), Socialt arbete och internet: Att förstå och hantera sociala problem på nya arenor.

Bohlin, M., & Widén, S. (2016). University teacher and student judgements on cheating in study situationsHögskolan Väst Rapportserie, 2016:4.

Bohlin, M. (2016). Taking risks in an existential and gendered world – A current societal challengeG16 – Swedish Gender Research Conference, Linköping, Sweden.

Andersson, Å., Bohlin, M., Lundin, L., & Sorbring, E. (2015). Adolescents’ Self-defining Internet Experiences. I S. L. Blair, P. N. Claster, & S. M. Claster (Red.), Technology and Youth: Growing Up in a Digital World (Sociological Studies of Children and Youth). Emerald.

Skoog, T., Sorbring, E., & Bohlin, M. (2015). Facebook as a means to make new peers among early maturing girls. Computers in Human Behavior.

Boman, Å., Bohlin, M., Eklöf, M., Forsander, G., & Törner, M. (2015). Conceptions of diabetes and diabetes care in young people with minority backgrounds. Qualitative Health Research.

Sorbring, E., Bohlin, M., Andersson, Å., & Lundin, L. (2014). Att experimentera med sitt själv – internet och identitetsskapande. I E. Sorbring, Å. Andersson, & M. Molin (Red.), Att förstå ungdomars identitetsskapande: En metod- och inspirationsbok (s. xx–xx). Gleerups.

Bohlin, M., Malm, M., Saura, D., & Erlandsson, S. (2014). Riskdiskurser i kvällspressen. I E. Sorbring, Å. Andersson, & M. Molin (Red.), Att förstå ungdomars identitetsskapande: En metod- och inspirationsbok (s. xx–xx). Gleerups.

Nordström, S., & Bohlin, M. (2014). Musik, subkultur, ungdomar och risktagande. I E. Sorbring, Å. Andersson, & M. Molin (Red.), Att förstå ungdomars identitetsskapande: En metod- och inspirationsbok (s. xx–xx). Gleerups.

Bohlin, M. (2011). Music and risk in an existential and gendered world (Doktorsavhandling, Göteborgs universitet). Göteborgs universitet.

Bohlin, M., Sorbring, E., Widén, S., & Erlandsson, S. I. (2011). Risks and music – Patterns among young women and men in Sweden. Noise & Health.

Widén, S., Holmes, A. E., Johnson, T., Bohlin, M., & Erlandsson, S. I. (2009). Hearing, hearing-related risk-taking behaviour and attitudes towards noise among young American adults. International Journal of Audiology.

Widén, S., Erlandsson, S. I., Holmes, A., Johnson, T., & Bohlin, M. (2008). Bullerorsakade hörselnedsättningar, attityder och riskbeteende hos ungdomar.

Bohlin, M., & Widén, S. (2008). Risktagande – Hot eller utveckling? I S. Erlandsson & E. Sorbring (Red.), Ung på 2000-talet: Perspektiv på ungdomars vardag.

Erlandsson, S. I., Holmes, A., Widén, S., & Bohlin, M. (2008). Cultural and social perspectives on attitudes, noise and risk behaviour in children and young adults. Seminars in Hearing.

Widén, S., & Bohlin, M. (2007). Fusk och plagiat vid högskolan (Forskningsrapport). Högskolan Väst.

Erlandsson, S., & Bohlin, M. (2004). Personalansvarigas reflektioner kring etnicitet, jämställdhet och funktionshinder – en studie med beskrivande vinjetter som metod.

Bohlin, M., & Erlandsson, S. (2002). Att leva i transithallen – En fenomenologisk studie om arbetssökande, kvinnor med utländsk bakgrund och med funktionshinder.